חיפוש

זה גדל עוד?! קצב גדילת קוי

עמוד PDF להדפסת המאמר

זה גדל עוד?!  קצב גדילת קוי
דר’ גל הרצוג

סנפירים- חוות גידול דגי נוי, גני טל.  08-9957774 [email protected]
הוגש לפרסום: 03/08/18

וואו, בן כמה הוא? זוהי השאלה הנפוצה ביותר כאשר פוגשים דג קוי ענק בבריכת נוי. בתנאי גידול טובים, קוי צפוי לגדול כ- 15-25 ס”מ בשנה הראשונה וכ- 5 ס”מ בכל שנה שלאחריה. זאת עד לגודל של כ- 60 ס”מ. לאחר מכן הם יגדלו כ- 2 ס”מ בכל שנה עד לגודלם הסופי (אף מעל 1.5 מטר) או עד שיגמר להם המקום בבריכה. הכל כמובן תלוי במזון, איכות המים, נפח בריכת הנוי, טמפ’ הגידול והכי חשוב- הגנטיקה!!! לא רבים יודעים שקוי בעל צבע אחיד גדל מהר יותר ולגודל גדול יותר מאלה בעלי מספר צבעים (היברידים). אגב, ההיברידים גם עמידים פחות בפני מחלות התוקפות את בריכת הנוי. עד איזה גיל חי קוי? אוהו…. ישנו קוי מתועד שמת בגיל 226 שנים, אך רבים מגיעים לגיל 50-60 שנה. הכל תלוי, כמובן באופן ואיכות הטיפול שלכם בבריכת הנוי.

והנה כמה נקודות שיתכן ולא הכרתם לגבי דגי הקוי:

האב הקדום של דג הקוי הצבעוני, הוא הקרפיון (כנראה האמור, קרפיון העשב) שציבעו חום-אפור. מספר פרטים של אמור אשר עליהם ישנם כתמים, התגלו ע”י חקלאים סינים ואלה ביצעו תהליכים של סלקציה והכלאות מכוונות אשר יצרו לנו את הקוי הצבעוני שאנו מכירים כיום.
תשומת הלב הרבה לה זוכה דג הקוי, מקורה במתנה שניתנה לקיסר יפן בשנת 1914. מאז עלתה הפופולאריות של הדג עד לשיא בו נמכר דג יחיד בשנת 1982 תמורת 290,000 ₪ (הדג כיום מוערך בכ 2,000,000 $(. אני משאיר עבורכם כאן סרטון על דג קוי שעולה “רק” 60,000$ https://www.youtube.com/watch?v=qS7a32uMSl0.
לשמחתכם בחווה מחיר דגי הקוי מתחיל בכ-15 ₪ בלבד (ועד 1500 ₪ ליחידה).
הקוי הגדול ביותר שתועד היה מפלצת בגודל של 1.2 מ’ ובמשקל 41 ק”ג והכי מפחיד?!… זאת הייתה נקבה.  דג הקוי המבוגר ביותר נולד בשנת 1791 ולצערנו מת בשנת 1977- בחישוב קצר מדובר בדג בן 226 שנים!
דגי קוי הם אוכלי כל. למרות שהם מוכנים אפילו לאכול את קליפות האבטיח מהשדה שליד החווה, אנחנו מקפידים להאכיל את שלנו במזונות איכותיים ומגוונים, ביניהם: Pond sticks ועל מנת לחזק את הצבעים, אנו משתמשים פעמים בשבוע ב- Pondkoi color העשיר מאוד באסטקסנטין (מחזק צבע טבעי). אור השמש, תורם גם הוא רבות לקבלת צבעים חזקים בקוי, אך שימו לב- הם יכולים לקבל כוויות אם ישחו קרוב מדי לפני המים בבריכה רדודה החשופה לשמש.
כיום מחלקים את דגי הקוי לכ-24 קווים שונים (מדי פעם נוסף עוד קו), הנפוצים הם: קוהקו -לבן ואדום, סנקה – לבן אדום ושחור, שוהה -לבן שחור ואדום, שירואוצורי – שחור לבן, היאוצורי – שחור ואדום, קינאוצורי – צהוב ושחור, שושוי – כחול ואדום, אסאגי – כחול ואדום (עם קשקשים), ימבוקי – צהוב, צאגוי -חום, סורוגוי – אפור, וגורומו – לבן וחום. (זנים נוספים תוכלו למצוא כאן: https://www.a-koi.at/Koi-Varietaeten. אומנם בחווה לא תמצאו את כל הזנים וכל הגדלים, אך 30,000 ליטר של מים, מאפשרים לנו להציג מבחר גדול במיוחד של דגים.
בניגוד למה שחושבים, קוי הוא דג חכם מאוד. את הקויים הבוגרים שלנו, לימדנו לאכול מכף היד ולבוא להתלטף. קראתי על מגדלים שלימדו את דגי הקוי שלהם לצלצל בפעמון כל פעם שהם רוצים לאכול.
נקבות הקוי שלנו מטילות בכל הטלה כ-2 ליטר של ביצים, כיוון שלא ספרתי כמות כזאת מעולם- בדקתי עבורכם ומדובר בכ- 50,000 ביצים בכל עונה.
ולמעט גאווה ישראלית. ישראל היא יצואנית קוי מובילה, הן בכמויות דגי הקוי והן באיכות. למעשה ישראל הפכה ליצואנית הגדולה ביותר של דגי נוי במים קרים לאירופה.
גידול דג הקוי, קל בעיקרו, עם זאת, חשוב לגדל את הדג בתנאים מתאימים על מנת לקבל דגים איכותיים, כמו אלה שבחווה שלנו. בראש ובראשונה, אנו מקפידים מאוד על איכות המים. החלפה תדירה של חומרי הסינון, מזונות איכותיים והזרמה קבועה של מים טריים. אלה מבטיחים גדילה תקינה, צבעים חזקים וחיוניות. תוסיפו לכך מעקב יומיומי צמוד אחר התנהגות, ערכי מים ומניעת מחלות ותקבלו דגים ברמה גבוהה.אני ממליץ לכם לנהוג כמונו ולקבל דגים יפים ומחייכים.

סנפירים -חוות גידול דגי נוי

 

0
העגלה שלך

הרשמו לניוזלטר שלנו