מסיבת גן! על שילוב אקווריום בגני ילדים

כגננות, זכיתן במקצוע מרגש, מספק ובעל ערך רב: לחנך ילדים! גידול וחינוך ילדים מצריכים סבלנות אדירה, אהבה לעולם הילדים וכמות בלתי מוגבלת של אהבה. מבלי להכיר אתכן באופן אישי, אפשר לנחש כי הגן שלכן מאובזר בשלל משחקים חברתיים וחינוכיים, באמצעותם הילדים לומדים ומתפתחים – בהיבט הפדגוגי והרגשי.

מפגשי הבוקר, התכנים החינוכיים, משחקי החברה והפעילויות בחצר – כל אלו תורמים באופן ישיר להתפתחותם של הילדים. דבר נוסף שעשוי להעצים את הילדים, לפתח אצלם את “שריר האחריות והמחויבות” וללמד אותם על ערכים שונים, הוא אקווריום עם דגים.

אקווריום בגן הילדים כאמצעי ללמידה והתפתחות

כשאתן חושבות על אקווריום, אתן לבטח חושבות אך ורק על התרומה העיצובית ונראותו המרהיבה. עם זאת, שילוב האקווריום בגן ילדים, מעניק לילדים ערך רב! מעבר לכך שהילדים יתלהבו ויתרגשו מהעובדה כי הם שותפים לגידול בעל חיים, יהיה ניתן ללמד ולהשריש בהם ערכים רבים באמצעות האקווריום. ואיך עושים את זה? בחרו בכל שבוע ילד שיזכה להיות “אחראי אקווריום”. הילד שתבחרו יהיה אחראי על גידול הדגים באותו השבוע בגן, וידאג לטיפולם מא’ ועד ת’. לדוגמא:

  • האכלת הדגים – בכל בוקר, כשהילד יגיע לגן, הוא יאכיל את הדגים במזון שלהם. פעולת האכלה יוצרת קרבה רגשית, ומחדדת בפני הילד עד כמה הוא משמעותי לדגים.
  • ניקוי האקווריום – הילד יהיה אחראי לניקוי שאריות המזון שהדגים לא אכלו. הילד הוא זה שייגש לאחת מנשות החינוך בגן, ויציין בפניה כי הדגים לא סיימו את המזון ולכן יש להוציאו. האחריות שמעניקים לילד, מעצימה את בטחונו העצמי (“סומכים עליי!”, “מאמינים בי שאני יכול לטפל בדגים!”)
  • לתת למען האחר – הטיפול של הילדים באקווריום, מאפשר להם לחוש את הסיפוק שבנתינה. זהו ערך מרכזי שדואגים להשריש בילדים מגילאים צעירים. הנתינה היא לא רק לבני המשפחה והחברים, אלא גם לבעלי החיים. גידול הדגים והדאגה להם מרחיבים את הנפש, מעצימים את הילדים ותורמים להתפתחותם הרגשית.

אקווריום, דגים והעצמה באמצעות חיזוקים חיוביים

אחראי האקווריום השבועי ביצע את עבודתו מעל למצופה? חזקו אותו חיובית! החוויה הנוצרת בעקבות החיזוקים, מעודדת את הילדים להמשיך ולנהוג כמצופה מהם. החיזוק החיובי יכולה להיות מילת עידוד, עוד יום אקסטרה כ”אחראי האקווריום”, מחיאות כפיים מכל ילדי הגן, מדבקה צבעונית וכן הלאה. אקווריום הדגים לא רק מקשט את הגן, אלא גם מעצים את הילדים!

“מהו גודל האקווריום המומלץ לגני ילדים?” באופן טבעי, גני ילדים נוטים להיות עמוסים בציוד, ולרוב תהיה בהם מגבלת מקום. עם זאת, דווקא משום שמדובר על גן ילדים ועל אקווריום שתכליתו העיקרית היא חינוך והתפתחות, אין באמת חשיבות לגודלו. כל אקווריום שתשלבו בגן – קטן, בינוני או גדול, יעצים וישמח את הילדים! אז

0
העגלה שלך

הרשמו לניוזלטר שלנו