חיפוש

שלבים מקדימים טרם בחירת בריכת נוי

שלבים מקדימים טרם בחירת בריכת הנוי

ד”ר גל הרצוג1

1סניפירים- חוות גידול דגי נוי, קיבוץ חפץ חיים. 050-5966801 [email protected]

הוגש לפרסום: 30/05/15

יתכן שזה בגלל מזג האוויר החם השורר באזורינו או בזכות אופיים החם ממלא של הישראלים, אך נדיר למצוא לקוח עבור בריכת נוי אשר באמת הקדיש מחשבה עמוקה בבחירת הבריכה שהוא כל כך רוצה. במאמר זה, בחרנו לציין מספר נקודות אשר חשוב לתת עליהן את הדעת, עוד טרם רכישה או בניה של בריכת החלומות שלכם, זאת על מנת לנצל באופן המיטבי את כספכם, זמנכם ושטח החצר. מאמר זה, אינו מתיימר לספק את כל מערכת השיקולים בבניית בריכת הנוי, אלא להאיר את הנקודות המרכזיות בשלבי התכנון אשר לרב נותרות חשוכות ומתגלות רק בשלב מאוחר מדי- כאשר הבריכה כבר מלאת מים.

C:\Users\DannySnb1\Dropbox\סנפירים\מאמרים\שלבים מקדימים בבנית בריכת נוי\תמונות מאמר בניית בריכה\Slide1.JPG

 

החלטה ראשונה: מהן הפונקציות אותן בריכת הנוי תמלא עבורי?

בשלב הראשון, עלינו לקבוע מהן הדרישות שלנו מבריכת הנוי החדשה. אין זה מספיק לראות ולהתלהב מבריכת נוי מרשימה אצל השכן או במלון בו התארחנו לאחרונה, כדאי לשאול מה היה יפה בה. יתכן שמשכה אותנו צורת הבריכה או עצם העובדה שישנה פינה עם מים בחצר. לחילופין, יתכן וצמחיית המים היא שיצרה את האפקט המיוחד. אולי היו אלה דווקא הדגים ששחו ברגיעה וגרמו לנו כמו להישאב לתוככי הבריכה? אחרים יאמרו, שדווקא צליל פכפוך המים הנובע ממפל או מפלג קטן הוא שהרגיע אותם.

שאלות שיענו, כבר בשלב הזה ישפיעו רבות על אופן, צורה, גודל וכמובן עלות בריכת הנוי שלכם.

במקרה שצליל המים הוא האלמנט המרכזי, תוכלו לבחור, למשל, בבריכה קטנה עם מפל גבוה נטולת דגים וצמחיה. תפעול של בריכה כזאת הוא בד”כ מינימאלי ועלותו נמוכה אך גם פעמים רבות, חסר חינניות.

אם דווקא חשוב שהאלמנט המרכזי יהיה הצמחייה, ישנו משקל מכריע לפרמטרים

כמו, משך/ עוצמת התאורה ושילוב דגים שאינם פוגעים בצמחית המים (תמונה 1).

אם בבריכת דגים חשקה נפשכם, יש לתת את הדעת למגוון שיקולים, בניהם גם גודלה של בריכת הנוי. זאת על מנת שתהיה מסוגלת לתמוך בסוג, גודל וכמות הדגים שעליהם תמיד חלמתם. דוגמה טובה לכך, היא בחירת בריכה המכילה דגי קוי. קוי הינו הדג הפופולארי ביותר כיום בבריכות הנוי בארץ, זאת בשל צבעיו וגודלו המרשימים לצד עמידותו הגבוהה בפני מזג אוויר משתנה, מחלות וכדומה. בריכת נוי אשר צפויה לשכן דגים שכאלה, תהיה בעלת נפח גדול מ- 2500 ליטר (לדוגמה 2 מטר אורך X 2 מטר רוחב X 0.7 מטר גובה= 2800 ליטר). בריכת שכזאת דורשת פילטר ומשאבה חזקים אשר יסננו 24 שעות ביממה ויסלקו את הרפש המופרש מהדגים אל מחוץ לבריכה. מעבר לכך, דגי קוי אוהבים מאוד לאכול צמחים. יש להגן על הצמחים באמצעות רשתות או שקי שתילה, שאם לא כך, במהרה נגלה שלא רק שהצמחים נאכלים ומתים, אלא גם ששאריות הצמח סותמות את המשאבה שלנו.

בהמשך, יינתן דגש על בחירת בריכת נוי המתאימה לגידול דגים (בדגש על קוי) בשילוב צמחייה. מפאת קוצר היריעה, הצעות מעשיות לטיפול ותחזוקת הבריכה, בנייתה בפועל ותאור דגים נוספים המותאמים לבריכות נוי, גם כאלה אשר

אינם בעלי עניין מיוחד באכילת צמחייה יובאו במאמר המשך.

החלטה שנייה: מהו גודלה ועומקה של בריכת הנוי?

כלל האצבע במקרה זה הוא: בחרו בבריכה הגדולה ביותר שאתם יכולים לבנות בשטח המוגדר. מניסיוננו, כאשר לקוח לא מנצל את מלוא השטח הניתן בחצר לבניית בריכה, הוא לעולם יסתובב בתחושה שהוא היה צריך להגדיל אותה. לקוחות רבים מחליטים כעבור שנתיים- שלוש להגדיל את נפח הבריכה, דבר הדורש משאבים רבים אשר היו יכולים להיחסך בבחירת בריכת נוי גדולה מלכתחילה. מעבר לכך, ככל שבריכת הנוי גדולה יותר, כך היא רגישה פחות לשגיאות המגדל. מאידך, יש לזכור כי ככל שהבריכה גדולה יותר, העלויות בבנייתה, בציוד ההיקפי התומך בה ובאחזקתה, כמובן גבוהות יותר.

C:\Users\DannySnb1\Dropbox\סנפירים\מאמרים\שלבים מקדימים בבנית בריכת נוי\תמונות מאמר בניית בריכה\Slide2.JPG

תמונה 2. בריכת נוי 1500 ליטר בגן יבנה

 

על מנת לאפשר קבלת מושג לגבי התאמת כמות הדגים לנפח הבריכה, ניתן לקבוע שדג קוי בגודל 30 ס”מ (מקצה הראש ועד פיצול הזנב) יעדיף לחיות בנפח הגדול מ- 300 ליטר. קרי, בבריכת נוי המכילה 2800 ליטר, יכולים לחיות בשלום כ- 9 דגי קוי גדולים. זאת כמובן בהנחה שבריכת הנוי מצוידת במערכות אוורור וסינון יעילות. במקרה שנבחר בדגים קטנים יותר, כמובן שנוכל בהתאמה לבנות בריכת נוי קטנה בהרבה.

עומק הבריכה, גם הוא חשוב לשרידות הדגים. שוב, ככלל אצבע אנו ממליצים על בניית בריכות שעומקן בגדות כ 25 ס”מ ועומקן במרכז הוא לפחות 60-70 ס”מ (פירוט יובא במאמר המשך בנושא בניית בריכות נוי). בריכה בעומק שכזה, לא זו בלבד שמאפשרת שיבוץ צמחייה מגוונת, אלא גם תורמת רבות לתחושת הביטחון של הדג מפני טורפים חיצוניים, כמו שלדגים וחתולים. בנוסף, יש לזכור כי ככל שבריכת הנוי עמוקה יותר, כך שינויי הטמפרטורות בה הופכים מתונים יותר, תופעה המקלה על דגים להתמודד עם ימים חמים או קרים הפוקדים את אזורינו.

החלטה שלישית: היכן למקם את בריכת הנוי?

מיקום הבריכה חשוב לא רק עבור הצמחייה והדגים, אלא גם עבורנו. בחירה במקום הנראה גם ממרפסת או חלונות הבית, תאפשר לנו ליהנות מפינת החמד

שלנו אפילו כאשר יורד גשם בחוץ. בנוסף, יש לתת את הדעת לכך שאחזקת בריכה כרוכה, בין היתר בריקון חלקי שלה, ניקוי פילטר וכדומה. לכן, במיוחד בארץ נטולת מים כמו שלנו, יש לבחור במקום אליו נוכל לרוקן את המים תוך ניצול מרבי שלהם (מדשאה או ערוגה). חשוב שמקום הריקון יהיה נמוך מגובה הבריכה על מנת שאלה לא יחזרו לבריכת הנוי.

הרהור במיקום הבריכה מחייב אותנו לשקול גם את גובהה מעל פני האדמה.

C:\Users\DannySnb1\Dropbox\סנפירים\מאמרים\שלבים מקדימים בבנית בריכת נוי\תמונות מאמר בניית בריכה\Slide3.JPG

 

כיום בישראל רב הבריכות קבורות בקרקע, בין היתר, כיוון שהקרקע המקיפה את בריכת הנוי מסייעת לשימור טמפרטורת המים. עם זאת, מספרן של הבריכות העיליות או החצי קבורות עולה בהדרגה, זאת כתוצאה מבנייתן גם במרפסות של דירות. אפשרויות של הכנסת בריכות נוי בתוך מסגרות עץ דק, או קבירתן בתוך תל אבנים הופך יותר פופולארי ומגדיל את סך האפשריות.

אחת התופעות המצערות שחווים בעל בריכות נוי, בעיקר בחורף, היא מילוי יתר של בריכת הנוי כתוצאה מאגירת מי גשמים, כך שהיא עולה על גדותיה והדגים מוצאים את דרכם למדשאה. יש להקפיד שהבריכה לא תנקז אליה מי גשמים, למשל מגבעה סמוכה או מגג של מרפסת ואפילו תכיל ניקוז כלשהו אשר מסוגל להרחיק את עודפי המים בה ממנה והלאה.

 

החלטה רביעית: מה תהיה צורת הבריכה?

רגע לפני שאנו אוחזים את המעדר, יש לקבוע את צורת הבריכה. ניתן לבחור בכל צורה העולה בדמיונכם. יש הבוחרים בצורה דמוית הספרה 8 או דמויות כליה לקבלת מראה טבעי, אחרים יתכננו בריכה בצורת עיגול, אליפסה או מלבן. הדגש הוא שלא להשאיר נקודות מתות בבריכה אשר לא תוכל להתרחש בהן תנועת מים. מעניין לציין שבריכות בצורת האות ר’, ח’ או האות האנגלית S, הן המומלצות עבור דגים. כיוון שדגים לא יכולים לראות את שמתרחש מעבר לפינה, בריכה בעלת מבנה שכזה (ר’ או ח’ במיוחד) מעודדת אותם לשחות לאורכה של הבריכה בחיפוש אחר מזון.

לסיכום:

ישנו מגוון עצום של אפשרויות בבחירת בריכות נוי. אנו ממליצים להקדיש מחשבה בדגשים שהועלו, זאת על מנת לצמצם במשאבים המוקצים לבניית הבריכה מחד ולקבל בריכת נוי בדיוק כמו שרציתם, מאידך.

C:\Users\DannySnb1\Dropbox\סנפירים\מאמרים\שלבים מקדימים בבנית בריכת נוי\תמונות מאמר בניית בריכה\Slide4.JPG

 

מקורות:

Koi Tutorial Lecture, by Douglas Dahl ZNAOC Koi Club, Revision 4/21/04

0
העגלה שלך

הרשמו לניוזלטר שלנו