חיפוש

שיגעון דגי הספא- נא להכיר “ד”ר דג”

שיגעון דגי הספא- נא להכיר “ד”ר דג”

ד”ר גל הרצוג1

1סניפירים- חוות גידול דגי נוי, קיבוץ חפץ חיים. 050-5966801 [email protected]

הוגש לפרסום: 25/07/15

הקדמה:

בשנים האחרונות, רבים מבתי הספא מתהדרים באקווריומים המכילים את דג הגרה רופה. דג זה פיתח חיבה מסוימת לעור יבש ולכן משמש לטיפול פדיקור נהדר (Ichthyotherapy). מטופל, אשר יותיר רגליו לעבודתו של דג זה, יזכה מלבד לעיסוי עדין, גם לניקוי יסודי של עור הרגלים ולתחושת רעננות כללית. בעבר, ספא דגים שכזה דרש השקעה כלכלית משמעותית וטיפול יומיומי, כעת מדובר בהשקעות נמוכות בהרבה. במאמר זה נציג לפניכם אלטרנטיבה פשוטה וקלה ליצירת האטרקציה הנהדרת הזאת בביתכם.

מעט על הדג:

דג גרה רופה (המכונה גם: ד”ר דג, עגלסת הנחלים או עגלסת הירדן), נפוץ מאוד בכל אזור הים התיכון. בארץ ניתן למצוא את הדג ביובלי הנחלים בצפון, מקווי מים ואף בכינרת. הדג שייך למשפחת הקרפיונים, גופו מאורך ומגיע לכדי כ-15 ס”מ. בטבע, הדג ניזון מאצות,אותן הוא מגרד מסלעים. לדג מבנה עגול של לסת (ומכאן שמו “עגל-סת”) ללא שיניים. בשפה התחתונה קיים “כפתור הצמדה” המאפשר חיסכון באנרגיה במים זורמים. שפתו העליונה קשה ומאפשרת לו גירוד האצות. בתקופת הריבוי (פברואר- אוגוסט) תפזר הנקבה את ביציה והן תדבקנה לחלוקים בקרקעית. רב בתי הספא בארץ רוכשים את הדג בגודל 3-7 ס”מ, שכן בתקופה זאת הוא פעיל מאוד, דורש הרבה מזון ולסתותיו אינן מכאיבות למטופלים [1].

יעילות הדג

אין עוררין כי טיפול ספא דגים יוצר תחושת רעננות בשל השהייה עצמה במים, המרצת זרם הדם בזכות תנועות העיסוי של הדג ולחיצה על נקודות דיקור (אקופונקטורה). בנוסף, הדג ניזון מהעור היבש והמת של המטופל ולכן מבצע “פילינג” נהדר. עם זאת, ישנו ויכוח בספרות לגבי היעילות של הדג בריפוי מחלות עור שונות. במקרה אחד, תועדה הקלה משמעותית בסימפטומים לפסוריאזיס כתוצאה מטיפול של גרה רופה בתוספת חיטוי ע”י מנורת UV [2]. חולי פסוריאזיס (כ-2% מהאוכלוסיה הכללית), מדווחים על הפחתה משמעותית בסימפטומים בשעת חשיפה לשמש ובאופן ספציפי לקרינת UV. כפי הנראה, עצם גירוד העור היבש ע”י הדג, מאפשר לתאורת ה- UV לחדור ביתר יעילות לשכבות העמוקות יותר של העור ולהקל באופן ממשי על הסימפטומים. בזכות עבודה מאומצת של קבוצת חוקרים טורקית, ניתן למצוא ברשת עדויות להשפעות חיוביות של הדג על מחלות עור נוספות, אך אלה בעלי אמינות מדעית נמוכה יותר [3]. עוד דווח כי אנזים בשם דיטרנול, המשוחרר מפיו של הדג, מעודד התחדשות של העור [3].

בניית ספא ביתי

אם בעבר חשבנו על מערכות אחזקה יקרות וטיפול יומיומי מפרך, כעת אנו מציעים מגוון שיטות זולות ופשוטות לאחזקה של הדגים בבית הלקוח. שימוש במיכל פלסטיק ומערכת פילטרציה פשוטה, בהחלט יכולים לענות על דרישותיו של הדג. מערכות חיטוי וניקוי משוכללות נדרשות במקרה של מספר רב של משתמשים בספא, אך בשימוש יחידני, יתכן ומיותרות.

התאמת הדג לבריכות נוי

שימוש נוסף לדג, מלבד כמניקוריסט מוביל, הוא ניקוי של בריכות הנוי. כיוון שהדג שייך למשפחת הקרפיונים ורגיל לאקלים בארץ, הוא שורד מצויין בבריכה. אומנם, הדג ניזון בעיקר מאצות, אך מניסיוננו יעילותו יחסית בהשוואה לדגי נקאי אחרים.

 

מקורות מידע

  1. Goren M and Ortal R (1999) Biogeography, diversity and conservation of the inland water fish communities in Israel, Biological conservation 89 1-9.
  2. Martin G and Hoch W (2006) Ichthyotherapy as alternative treatment for patients with psoriasis: a pilot study, evid based complement alternat. Med. 483-488.
  3. Psoriasis treatment in Turkey http://www.psoriasisfishcure.com/researches/ozceliks.htm

רוצה להישאר מעודכן?

הצטרף למועדון החברים שלנו

0
העגלה שלך

הרשמו לניוזלטר שלנו